cvingambia.reismee.nl

De laatste loodjes wegen …

Woensdag 18 april 2012

Na een 'lange' paasvakantie gingen we voor het eerst terug naar onze school. Toen we toekwamen, stonden we versteld van de veranderingen die er waren gebeurd tijdens het paasverlof. Sommige lokalen hadden een nieuwe (groene) vloer. Er is ook een nieuw raam gekapt in de klas van level 3. Voortaan kunnen wij de kinderen zien en kunnen de kinderen ons zien. We wilden graag de puntjes op de i zitten voor we naar huis vertrekken. We sorteerden de kast in de Creative Room. In de hoekenwerkruimte werden de didactische mogelijkheden van het materiaal verkend voor de komende workshop. In de boekenkast werd er grondig gesorteerd. Er werden ook een heleboel onvolledige puzzels verbannen. Katrien begon met het schilderen van een kleurencirkel en een regenboogrups in de Creative Room. Cara voelde zich niet zo lekker en sliep op het matje in de hoekenwerkruimte...

Na school gingen Veerle en Katrien naar de kleermaker omdat Veerle haar rokken niet meer zo goed passen (geen commentaar). Charlot begeleidde Cara naar huis.

Het werd een rustige namiddag. De meesten sliepen, lazen een boek,.... We haalden onze energie voor vandaag uit een baobabijs (volgens ons zeer voedingsrijk).

's Avonds verzamelde Katrien haar krachten bij elkaar en flanste een maaltijd in elkaar. We aten gezellig in de zetel terwijl we genoten van Johnny Depp in 'Chocolat'... Onze zin in chocolade werd getemperd door een baobabijsje. Sweet dreams.

Donderdag 19 april 2012

Katrien en Charlot hernamen de werkzaamheden terwijl Veerle en Cara de pictogrammen van de hoekenwerkruimte introduceerden in level 2. De schooldag werd afgesloten met een BINGO in level 3. Tot onze vreugde bleek dat de meeste leerlingen alle cijfers tot 10 kunnen lezen. Katrien werkte haar doelstellingen rond de Garden af met klas van Miss Jallow.

Iedereen voelde zich opnieuw wat zwakjes (Senegal heeft een diepe indruk op ons achterlaten). We brachten de namiddag door in ons bed en op het strand. We sloegen de 'Bomsters' van ons af met verschillende nieuwe strategieën:

-Katrien: is doof

-Veerle: begrijpt geen woord Engels

-Charlot: is van Spaanse origine

-Cara: heeft geen tactiek

-Yolan: kwam niet naar het strand

's Avonds maakten we spaghetti en we sleepten ons doodmoe naar ons bed...

Vrijdag 20 april 2012

Het moment van afscheid was aangebroken. De kinderen zongen een uur lang afscheidsliedjes, er vloeiden tranen en we werden vereerd met een certificaat van appreciatie. Dit raakte ons diep.

Katrien was zo ontroerd dat ze bijna flauwviel terwijl ze een uur lang in de zon rechtop stond... (lees: Senegal).

Tijdens de pauze profiteerden de kinderen ervan om nog eens uitgebreid aan ons haar, armhaar, huidvervellingen, armbanden en pigmentvlekken te komen, de een al wat enthousiaster dan de andere...

Na de speeltijd werden de pictogrammen in level 3 geïntroduceerd. Katrien had zich verstopt op het matje in de hoekenwerkruimte en werd verbannen naar de zetel van Oustas. Veerle liet haar kinderen hun handafdruk zetten op een groot blad papier. De vrouwelijke leerkrachten hadden gekookt en we genoten van 'Chicken Domoda'. 'Tussen de soep en de patatten door' vulde Keba de nodige VLIR-UOS papieren in.

Daarna volgde er een workshop over de mogelijkheden van het materiaal in de hoekenwerkruimte. Er werd volop gespeeld, gelachen, mopjes uitgehaald en vals gespeeld. Het was een heuse teambuilding. Vooral Twister zorgde voor de nodige hilariteit.

Vervolgens strompelden Veerle, Katrien en Charlot naar huis met de nodige tussenstops om de maag te ledigen.

We stonden in rij aan te schuiven om het toilet te gebruiken. Nog even en we moesten er zo'n nummerteller van de slager bijhalen. Gelukkig kon je tussendoor even wachten in een bed. Er was ook een kraampje voorzien met water.

Zaterdag 21 april 2012

Slapen. Slapen. Slapen. Opstaan en onmiddellijk beslissen om opnieuw te slapen.

Zondag 22 april 2012

's Morgens lazen we de handleiding voor ORS. 's Middag gingen we naar Miss Colley om er te genieten van haar heerlijke maaltijd en bijhorende baobabsap.

Bedankt aan...

-de KHBO voor hun toelating om naar het buitenland te vertrekken, hun EHBO - set en hun hulp bij de voorbereiding .

-PICCA: voor hun vertrouwen in ons, hun begeleiding vooraf en bij onze aankomst en voor het aanreiken van deze fantastische stage-ervaring.

-het leerkrachtenteam: voor de verwelkoming in jullie familie (zowel binnen als buiten de schoolmuren).

-onze familie: voor de financiële steun en niet te onderschatten: vooral de emotionele steun! Hopelijk hebben jullie niet teveel geleden onder onze afwezigheid!

-onze vrienden: dat ze nog steeds onze vrienden zijn (hopen we uit de grond van ons hart) ondanks onze weinige/geen communicatie met hen.

-Charlot, Yolan, Veerle, Katrien en Cara: voor de hilarische, vertrouwelijke, lompe, speelse, wees-maar-jezelf, huilerige, ... momenten in ons drie maanden samenleven.

-Theodoor: voor je bescherming en omdat je altijd jezelf was bij ons. ('You watch my back, yeah, man!').

-Ebrima: voor de leuke tijd samen en omdat je ons een ander deel van Gambia leerde kennen.

-Ruben: voor je uitwisselingsproject Gambia - Senegal en omgekeerd.

-Diederick, alias Toubab: voor je vertrouwelijke en grappige steun.

-Laura: voor je enthousiasme en je gelijkenis met Sinterklaas (al die cadeautjes, weliswaar voor school, voor de helft van de mama van Katrien).

-Rita en Lieve: voor je bezoek en de vele chocolade die je voor ons meebracht.

-de tappalappaman: voor je heerlijke tappalappa's 's morgens vroeg: een welgemeende dankjewel.

-de zon: voor onze vitamine D die eindelijk zijn correcte niveau bereikt heeft.

-de twee onbekende, dappere Gambianen: voor de heldhaftige daad om het fototoestel van Katrien terug in de handen van de rechtmatige eigenaar te brengen.

- de sponsors: voor hun financiële steun.

Tot ziens vrienden!