cvingambia.reismee.nl

Ataya, Atchaa, Aha, ...

Maandag 5 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a moon)

We startten deze lesdag met een les bewegingsopvoeding in Matty's klas, level 1. Matty was niet op school aanwezig, het was haar verjaardag, zo verklaarde het schoolhoofd. Het is echt niet zo evident om met deze leerlingen in het Engels te communiceren. Toch zijn we tevreden over de les bewegingsopvoeding. Deze week wilden we ons echt concentreren op de lessen bewegingsopvoeding. Enerzijds willen we de mogelijkheden van een les bewegingsopvoeding benadrukken en anderzijds wilden we zelf meer ervaring opdoen tijdens zo'n lessen.

We hadden deze week ook graag meer tijd besteed aan de hoekenwerkruimte, samen met Charlot en Katrien, zodat die volgende week kan worden gebruikt. Maar na de pauze bleek één van de leerkrachten afwezig te zijn en moesten we invallen. Uiteindelijk kwam Suleyman overnemen. Op die manier konden we ook aan de slag in de hoekenwerkruimte. We sorteerden verschillende puzzels, zaagden de weekkalenders en ruimden nog verder op.

Toen de leerlingen de school verlaten hadden, werd er nog een korte meeting gehouden over de afwezigheden van leerkrachten. Er werden goeie en duidelijke afspraken gemaakt. Er moet op voorhand gecommuniceerd wanneer je afwezig bent, tenzij het gaat om overmacht. Toen bleek ook dat we waren uitgenodigd voor het verjaardagsfeest van Matty. We gingen vlug naar huis, kleedden ons om en haastten ons naar de compound van Matty. Algauw stroomde de tuin vol met muzikanten, dansers, familieleden en buren. We genoten van de rustige namiddag met ataya (groene thee) en natuurlijk ook overheerlijk baobabsap.

Dinsdag 6 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a bushtaxi)

We gaven vandaag opnieuw P.E. (beter gekend als bewegingsopvoeding), deze keer in level 2, meer bepaald Cara haar stageklas.
Na de pauze observeerde Veerle in haar eigen klas omdat ze op donderdag en vrijdag opnieuw les moest geven, de rest werkte verder in de Holistic Room. Na een halfuur moest Veerle naar beneden komen omdat ze het veel te warm had in haar klas. Ook het laatste lesuur naam Veerle echter haar klas weer over en werd ondersteund door Cara.

Na de middag lieten Katrien en Yolan meerdere dreadlocks leggen in hun haren. Ondertussen gingen Cara, Charlot en Veerle om een eigen ataya - theepot. De groene theepotten behoren toe aan Cara en Katrien. De rode theepotten zijn in het bezit van Charlot en Veerle. Natuurlijk werd er voor iedereen een bijhorend paar glaasjes gekocht en werd de eerste groene thee ingeslagen.

's Avonds gingen Charlot, Cara en Veerle met Modou naar de supermarkt in Serrekunda. We gaven voor meer dan 3000 dalasis uit. We liepen ook een heel eind terug om een eigen kookpotje te kopen. Aanvankelijk wilde de vrouw de kookpotjes voor 75 dalasis per stuk verkopen, uiteindelijk konden we vier kookpotten kopen voor 100 dalasis. Zijn we geen kanjers?
We waren er helemaal klaar voor om een potje ataya te maken, toen bleek dat we nog geen houtskool hadden. Zijn we geen kanjers?

Woensdag 7 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a house)

Vandaag gaf Veerle opnieuw PE, ditmaal in level 1. De klas van Mister Touray bestaat uit 40 enthousiaste, jonge kinderen die de Engelse taal niet honderd procent beheersen. Veerle verbaasde zichzelf want de les verliep eigenlijk zeer vlot. We zijn alletwee erg verrast over de springvaardigheid van deze vierjarigen. Soms hebben we echt wel de indruk dat deze kleuters op motorisch vlak alles zeer vlug onder de knie hebben. Komt dit door hun vroege zelfstandigheid?

Cara en Matti marcheerden ondertussen om de kinderen voor te bereiden op Independance Day.

Tijdens de Break hadden alle leerlingen dus ongelooflijke dorst. De waterkraan werd overvallen. We proberen alle kinderen geleidelijk aan te leren dat ze op hun beurt moeten wachten. We laten hen rijen vormen en kinderen die voorsteken worden consequent achteraan de rij gestuurd. Langzaam maar zeker beginnen de meeste leerlingen dit principe te snappen.

Na de pauze vertrok Miss Colley naar de herdenking van de begrafenis van haar vader. Veerle nam de klas over en kreeg opnieuw hulp van Cara. Charlot en Katrien gingen met Keba naar de timmerman. Ze bestelden er een zandbak, verschillende geometrische vormen en meerdere vierkanten om de symbolen voor het keuzebord uit de hoekenklas te schilderen. Op de markt kochten ze ook spulletjes voor in de poppenhoek (the little compound) in de hoekenklas.

Na school zaten we opnieuw samen met de leerkrachten want sinds maandag is er een jongen (Sunkary) met een beperking aanwezig op school. We wilden graag weten of er bepaalde belangrijke afspraken hierover zijn.

Na school vertrokken Cara, Veerle en Suleyman naar de markt. Onderweg liep Matty ook nog even mee. Cara werd aangesproken als een knappe verschijning maar plots hadden de jonge mannen langs de weg het over ‘the other girl'. Daarop draaide Veerle zich om met de handen in de zij en het hoofd schuin: 'Are you talking about me?!' Matty, Suleyman en Cara lagen dubbel van het lachen.

Toen we thuiskwamen, bewonderden we de oorringen en armbanden die we hadden gekregen van Miss Colley. Enkele dagen geleden had ze ons allemaal gevraagd wat ons lievelingskleur is.

Veerle kreeg prachtige rode sieraden, Cara was blij met haar gele juwelen, Charlot werd in het groen gehuld en Katrien werd met oker getooid. We vonden hetallevier superlief van Miss Colley.

Vandaag konden we eindelijk zelf onze eigen 'ataya (groene thee)' maken. Deze thee moet je drie keer opnieuw klaarmaken waardoor je van drie kopjes kan genieten. Ieder kopje heeft een andere smaak. 'De eerste is zo sterk als een man, de tweede is zo sterk als een vrouw en de derde is zo zoet als liefde.'

's Avonds maakten Cara en Veerle vis met wortelpuree klaar. We zijn ‘the masters' in het schoonmaken van vis (en kip).

Donderdag 8 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a palmtree)

Rarara de dag begon met PE in de klas van Veerle.

Na de pauze huldigde de klas van Veerle de aangepaste hoekenwerkruimte in. Nog niet alle hoeken zijn af (zoals de zandbak) maar toch beleefden de kinderen en wij er een fantastische tijd.

Ze kunnen bouwen, tekenen, met dominoblokken spelen, een aantal educatieve spelletjes ontdekken, vormherkenning inoefenen, met de magneten spelen, parels en pennen in bordjes steken en met de auto's rijden. Het hoogtepunt voor alle leerlingen is de kleine compound.

Daarna gaf Veerle het vak ‘Storytime' in haar klas. De kinderen mogen vrij vertellen maar dit verloopt nog niet zo vlot omdat ze dit niet gewoon zijn.

Na school was het de beurt aan Veerle en Cara om hun haar te laten vlechten. Katrien en Charlot lieten dit al doen op woensdag. Het deed veel minder pijn dan de vorige keer al had Veerle wat last van haar nekspieren die in België blijkbaar niet zo veel worden gebruikt. We komen trouwens tot het besef dat ons haar al erg lang begint te worden.

's Avonds viel de elektriciteit uiten hadden we opnieuw geen stromend water meer. De afwas kon dus onmogelijk gedaan worden. Helaas. Tijd om naar bed te gaan!

Vrijdag 9 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a fish)

's Morgens ontdekken we dat er nog steeds geen stromend water was. Gelukkig was de pompbak van het toilet 's nachts gevuld waardoor we eindelijk konden doorspoelen...

Cara gaf PE aan level 3 en Veerle zou normaal gezien enkel lesgeven aan haar eigen klas. De klas van Cara werd echter gedropt in het lokaal van Veerle. De rustige les aan 23 leerlingen werd plots een iets drukkere gebeurtenis met 40 leerlingen. De mentor van Cara moest immers marcheren.

Na de Break maakten we met de leerlingen allerlei Afrikaanse en Europese vlaggen voor de komende Common Wealth op maandag 12 maart.

Alle leerkrachten vertrokken na school vlug naar huis of naar het beautysaloon. Iedereen wilde er fantastisch uitzien voor de Independance Day op zaterdag. Om 16.00 uur vertrokken we naar het huis van Matty om te helpen met de voorbereiding van de maaltijd voor zaterdag.

Pas om 20.00 uur was alles klaar en konden we naar huis vertrekken.

Zaterdag 10 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a football)

Deze dag begon voor ons allemaal veel te vroeg. De wekker ging om 6.45 uur en dat op een zaterdagochtend. Vandaag was het Independance Day voor alle nurseryscholen.

Op school bonden we gele strikjes in het haar van de meisjes. Iedereen zag er zeer mooi uit.

We vertrokken met een klein busje richting Bakau toen bleek dat Mr Prince niet in de bus zat.

Aangemoedigd door alle kinderen rende Keba om Mr Prince. We zongen liedjes en de sfeer zat goed.

Toen we toekwamen in het stadion zagen we vele scholen en dus ook vele verschillende uniformen.

De goede sfeer verdween al gauw.

Alle kinderen moesten urenlang in de blakende zon wachten tot het tijd was om te marcheren. Dit was niet meer menselijk. Ook de leerkrachten waren uitgeput en verontwaardigd. We zagen een aantal kinderen bezwijken en afgevoerd worden. Toen we uiteindelijk mochten marcheren, waren we ongelooflijk trots op onze kinderen. We marcheerden langs de president, althans de kinderversie ervan en iedereen juichte en feliciteerde onze kinderen. We marcheerden rechtstreeks naar de bus en waren zeer blij toen we toekwamen op school. De kinderen en de leerkrachten aten allemaal samen en we sloten deze dag dus op een leuke manier af. Na de afwas konden wij ook richting huis vertrekken.

Katrien ging naar Banjul om haar vriendin Laura op te halen. Ze was zeer welkom want ze bracht ons chocolade en schoolmateriaal (verf, scharen, parels, wasco's en alcoholstiften). Laura heeft ook vele andere kwaliteiten zoals koken en het zingen van Disneyliedjes. Vooral het lied 'Kommer en kwel' uit 'De kleine zeemeermin' is een echte meezinger!

Zondag 11 maart 2012 (op de nieuwe weekkalender: a sun)

We stonden op, ontbeten, ... alles ging op het gemak. Iedereen verdiepte zich in een boek of werkte aan de computer. Tegen de middag gingen Katrien en Laura naar Serrekunda om stof.

Rond 14.00 uur vertrokken Laura, Katrien, Charlot en Veerle naar het strand. Yolan en Cara bleven thuis en maakten Ataya. Op het strand hadden we nog nooit zo'n grote golven gezien. Veerle had er eigenlijk wel een beetje schrik voor, maar het was wel verfrissend en aangenaam.

De hele dag verliep alles heel rustig. 's Avonds gingen we gaan eten, we konden genieten van een heerlijke maaltijd. We kregen een groepskorting en konden een gratis waterpijp roken!

Daarna gingen we naar de Ali Baba om te genieten van een lekkere cocktail! We hadden het wel verdiend na zo'n zware zaterdag!

Zo eindigde onze zondag en zijn we klaar voor een nieuwe lesweek die morgen wordt ingezet met Common Wealth. Daarover later meer...

Wat leren de kinderen op organisatorisch vlak?

-rijen vormen voor ze de klas verlaten

-hun turnkledij terug binnenstebuiten draaien voor het opruimen

-hun vinger opsteken voor ze iets vragen

-de dagen van de week dankzij een weekkalender

-niet roepen als ze hun aanwezigheid moeten bevestigen

-niet voorsteken als ze in een rij moeten wachten

-niet vechten maar de hulp van een leerkracht vragen

Het zijn (meestal) super grote schatjes!