cvingambia.reismee.nl

Because I am too big!

Zondagmorgen probeerden we een nieuw en verfrissend ontbijt: de lokale choco 'Delia'. Tot onze spijt was deze Delia niet zo delicieus. Hij smaakte ongelooflijk muf (te vergelijken met aarde) en er groeide iets wits op (Zou het schimmel zijn?). Gelukkig hadden we nog onze lekkere Belgische Côte D'or. Daarna wilden we nog eens de weg uittesten naar de school. We hadden die al eens gereden met de jeep van Modou, maar we wilden deze ook te voet kennen. Een halfuurtje later bereikten we de school. We dachten dat er niemand was, maar de poort stond open dus gingen we naar binnen. Daar troffen we Keba (het schoolhoofd) en de nachtwaker (we vermoeden Ahagie) die termieten aan het verdelgen waren in de leraarskamer. We keerden terug naar ons huisje om er te genieten van tapalapa met banaan. Na een hele korte siësta in de tuin, besloten we de toerist te spelen en gingen we naar het strand. We wilden de proef op de som nemen en besloten uit te testen hoe luxueus de hotels in Senegambia zijn. We trokken onze stoute schoenen aan en liepen door een grote tuin van een hotel. We schrokken van het ongelooflijke contrast: er was enorm groen gras, enkele zwembaden, aparte bungalows, parasols uit stro (zoals in de films). Als je door de tuin liep, kwam je recht op het strand uit. We vonden het niet zo leuk om deze weg te nemen. We voelden ons ongemakkelijk bij de luxe. We vergaten echter onze zorgen en genoten van het frisse water en de warme zon. We voelden ons volledig opgeladen om een hele week te observeren en te participeren in onze nieuwe stageschool. Daarna kookten we een lekkere maaltijd. Sommige maaltijden geven we ook een naam, bijvoorbeeld: de ARMY-maaltijd. Dit bestaat uit: witte bonen, aardappelen en kip. Geen zorgen, in de loop van de week werden onze maaltijden steeds meer Afrikaans (en zelfs steeds beter!). Tijdens onze maaltijd kwam Modou, onze Gambiaanse papa, ons nog eens herinneren aan de eerste schooldag. We vonden dit superlief!

Hier volgt een beschrijving van een typische schoolochtend...

7.00 uur: de wekker gaat een eerste maal

7.05 uur: de wekker gaat een tweede maal en afhankelijk van de moskee slepen of springen we uit bed. De moskee wekt ons bijna iedere ochtend om 6 uur. Hij zou toch zo graag hebben dat we langskomen om te bidden. We vroegen eens aan Mariana of wij als blanken in een moskee binnen mogen maar toen gaf ze ons de indruk dat dit enkel voor de lokale bevolking is. Het is echter wel zo dat christenen en moslims elkaars feesten vieren en respect hebben voor elkaars godsdienst. Suleyman vertelde ons zelfs dat hij niet weet welke vrienden er moslim of christen zijn.

7.06 uur: we maken koffie, thee of warme chocomelk. We gaan elk om de beurt naar het toilet.

7.08 uur: Veerle en Cara wassen samen hun haar (om de twee dagen). Dit kan even duren als het water even stopt met stromen. Maar geen zorgen, we wassen ons elke morgen!

7.16 uur : We drinken koffie, thee of warme chocomelk.

7.35 uur : We verzamelen onze boeken, schrijfgerei, trui, zonnebril, zonnecrème, banaan, water, choco, mes, handdoek, geld, pleisters, ... en smeren ons in.
7. 45 uur: Het licht gaat uit, de deur gaat op slot (Hebben we de gasfles gesloten?) en we wandelen naar school.

8.10 uur: We stoppen bij een lokale shop en kopen 4 tapalapas. We hebben nieuwe soort tapalapa gevonden die we lekker krokant vinden.

8.15 uur: De nachtwaker verwelkomt ons in zijn pyjama en opent de deur van de leraarskamer. We noteren ons uur van aankomst. We ontbijten en maken een praatje met de leerkrachten die toekomen.

8.30 uur: We verplaatsen ons naar de speelplaats en leren de kinderen langzaam maar zeker kennen.

Meestal zit Mr Touray bij ons en inspecteert hij de wonden op de benen.

Keba gaf ons op maandag elk een klas om te observeren. Veerle volgde les in level 1B bij Matti Stevens. Cara kon les volgen bij Abby Jallow in level 2B. Katrien volgde de lessen van Mr Prince in level 3. Er werd een nieuw thema voorgesteld: 'Trees.' Dit thema wordt 2 weken besproken. We leren zelf heel veel bij over de verschillende bomen. We kunnen nu al een mangoblad van een pow-powblad (= papaya) onderscheiden. We zijn ook van plan om bladeren te drogen en ze mee te brengen naar België. Ook jullie zullen van onze kennis kunnen delen!

Op woensdag wilden we vragen aan Keba of we ook eens in een ander level mogen observeren. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om de les volledig te volgen in level 1 omdat er nog veel lokale taal wordt gesproken. Maar toen gebeurde dit...

Veerle werd plots naar de leraarskamer geroepen door Keba. We keken verschrikt naar onze kleren!

Waren onze rokken te kort? Waren we niet netjes genoeg? Hadden we iets verkeerd gedaan? (Iedere morgen proberen we de raad van Mr Prince op te volgen. Hij vertelde de kinderen op maandag dat ze nette kledij moeten dragen, geen slippers, hun tanden en haren moeten verzorgen en dat ze hun huid moeten insmeren met hydraterende melk.)

Keba verraste Veerle echter door zelf voor te stellen dat we eens mogen wisselen van klas. Elk om de beurt kregen we te horen in welke klas we nu les mochten volgen.

Veerle verhuisde naar level 2 bij Miss Colley. Cara kwam bij Mr Prince (level 3) terecht en Katrien nam plaats in de klas van Abby Jallow (level 2).

We participeerden al in de Holistic room (hoekenwerkruimte), tijdens P.E. (Physical Education) en tijdens de schrijflessen. Ook op de speelplaats zongen we al eens een liedje:

'Female the donkey was walking in the grass,

shaking with her long tail,

she was very very glad.

IA IA IAIAIA (3 X)'

We leerden ook al vele andere liedjes en dansjes:

'Frog frog frog, are you coming in my house?

No no no, why not?

Because I'm to big, to big... (waarop de leerlingen telkens beginnen te dansen, springen en stampen: het is geweldig om te zien!)

We beleefden al mooie momenten wanneer we elkaar op de hoogte hielden van onze belevenissen in de klas. Op een avond vertelde Veerle dat ze even alleen was in level 1 en dat ze de leerstof wilde herhalen. Ze wees naar het bord en vroeg (net als haar mentor deed): What is the name of this animal? - Geen antwoord. Alleen vragende blikken.

Dapper ondernam Veerle nog enkele pogingen. Plots begonnen de leerlingen het lied over de kikker te zingen en was de hele klas aan het zingen, dansen en springen. Veerle beeldde dit ook met zeer veel inlevingsvermogen uit. 'Because I'm to big, to big, SPRING SPRING SPRING SPRING!

Van al dat dansen, zingen en springen, krijgen we toch wel honger. We hebben vier verschillende soorten rijst gekocht. We hebben deze week voor het eerst vissen schoongemaakt en opgegeten! We verkiezen gebakken vis boven gekookte vis. We zorgen ook voor de nodige groenten en fruit en maken heerlijke sausjes met wortels, tomaat, ajuin, bouillon en paprika. We kochten ook de nodige kruiden.

's Middags vliegt de tijd. Om 13.00 uur gaan de kinderen naar huis. We praten nog even na met de leerkrachten en wandelen dan meestal met Suleyman en Matti en Abby naar huis of naar de markt in Kerr Sering. Ze namen ons deze week mee naar een ander deel van de markt in Serrekunda. We moesten ons voortdurend verstoppen aangezien een witte huidskleur de prijzen onmiddellijk in de lucht jaagt! We kochten er stof voor ons uniform en kozen ook elk een mooie Afrikaanse stof. De kleermaker maakt onze uniformen, rokken en topjes tegen zondag! We zijn superbenieuwd! (Foto's volgen!).

Als we thuiskomen, eten we en werken we aan ons portfolio. Er kruipt meer tijd in dan we hadden gedacht, toch willen we dit grondig doen. Soms moeten we 's avonds nog eten zoeken en hebben we het gevoel dat het grootste deel van de dag in beslag wordt genomen door eten zoeken, maken en opeten. Daarna moeten we afwassen, maar om de afwas te beperken, hebben we een gezellige oplossing: we eten met zijn allen uit dezelfde pot.

We eten soms in daglicht, elektrisch licht of met een zaklamplicht. De elektriciteit viel al drie keer voor een tijdje uit maar we vinden dit eigenlijk echt geen probleem.

We kunnen dus opnieuw besluiten dat we nog steeds gezond zijn, dat we nog niet sterven van heimwee, dat we blij zijn om Katrien te leren kennen, dat we ongelooflijk dankbaar zijn voor het leerkrachtenteam dat zo goed voor ons zorgt! Op vrijdag koken de leerkrachten voor ons (dat wordt dus een volledig Afrikaanse maaltijd!) en gaan we naar het verjaardagsfeest van de Amerikaanse man van Matti.

Wist je dat...

- bladeren geel/bruin worden als de vruchten rijp zijn?

- sinaasappels hier niet oranje zijn maar groen?

- het nu nog geen mangoseizoen is maar in juni?

- baobabsap goed is voor de maag? (Pas wel op voor het laxerende effect).

- limoensap goed is voor de keel en de stem?

- er medicijnen worden gemaakt van bomen?

- takjes worden gebruikt als tandenborstels?

Rika

Ik ben echt heel blij om jullie tof verslag te lezen. Het doet me verlangen om erbij te zijn. Zo te zien zijn jullie al echt ondergedompeld en onder de juiste vleugels alles aan het ontdekken. Ondertussen is Yolan nu hopelijk aangekomen. Maandag rond 16.30 komt Charlot aan. Willen jullie aub ook even chequen dat ze opgehaald wordt aan de
luchthaven ? Ik ben ook verrast dat Keba het uniform verhaal ook echt doorzet. Jullie zien er in de twee outfits stralend uit. Benieuwd of de leerkrachten ook hun uniform dragen ...!!!
Vele groetjes
Rika