cvingambia.reismee.nl

Welkom in the smiling coast of Africa!

Onze vlucht was leuk; het was de eerste maal dat Veerle vloog en voor Cara was het de eerste keer dat ze vloog zonder misselijk te worden. Toen we opstegen, begon Veerle te lachen waardoor we beiden lachend de lucht in gingen. Ook de vriendelijke steward toverde regelmatig een glimlach op ons gezicht (vooral toen we een Belgisch ijsje kregen in het Senegalese luchtruim). We waren even bang dat Jo ons niet kwam ophalen omdat we geen contact meer hebben gehad met hem sinds de laatste vergadering. Maar we pasten ons onmiddellijk aan aan de Gambiaanse mentaliteit: “There’s no problem in the Gambia.” Jo moest zelfs 40 minuten op ons wachten aangezien Veerle en Katrien als eerste hun koffers van de lopende band konden sleuren en Cara als een van de laatste. Gelukkig waren alle koffers in goede gezondheid aanwezig. Nadat we onszelf verbaasden door een loopjongen af te schepen, werden we tegengehouden door de security. Ze vroegen bagagelabels die op ons vliegtuigticket geplakt waren. Voor Katrien geen probleem. Voor Veerle geen probleem. Voor Cara: probleem!

Volgende dialoog nam plaats op de luchthaven:

V: Wat is er?

C: We moeten iets afgeven, maar ik weet niet wat…

V: Wel, die stickers van onze bagage dat aan ons ticket hangt. Wacht, ik toon het.

C: (na een korte stilte en zeer nadrukkelijk) VEERLE, IK HEB DAT NIET!

Regieaanwijzing: Security draait zich om om commentaar te geven op een politieagent. Ondertussen…

V: Hier, neem Ă©Ă©n van mijn ticketjes, ik heb er toch twee.

C: (tegen de security) Is this the ticket you mean?

Security: Yes, welcome to The Gambia.

Daarna genoten we van een echte rastafari-rit in een bus met reggae.

Onze verblijfplaats is super! We hadden dit nooit verwacht: we hebben 2 slaapkamers met een kingsizebed (waardoor het muskietennet van Katrien iets te klein bleek te zijn), een badkamer waarbij het toilet pas na 3 opeenvolgende toiletbezoeken doorgespoeld kan worden, een keuken, een living met leuke zetels en een mooie tuin met bananenbomen, papayabomen en een advocadoboom die helaas nu niet bloeit. We zijn supervriendelijk ontvangen door Modou, Mariana, Cadie en Lamin (en Fatou: dochter van zus van Mariana). Ze zijn het duidelijk gewoon om stagiaires te ontvangen en willen ons altijd helpen. (Mama en papa, wees dus gerust!) We hebben gegeten in Senegambia met Jo en Modou. Daar kochten we ook de belangrijkste levensmiddelen (water).

Toen we vertrokken, vroeg Modou ons of we ons te voet of met de auto wilden verplaatsen. We stelden te voet voor, waarop Modou besliste om met de jeep te vertrekken.

En wat voor een jeep! Deze 4X4 op leeftijd presteert nog wonderwel aangezien hij zonder moeite over bergen zand en diepe putten midden in de weg kan rijden.

Op vrijdag bezochten we een eerste maal het schooltje. Het lag er zeer netjes bij en we waren eigenlijk heel erg onder de indruk. We werden onmiddellijk ontvangen in de leraarskamer waar Keba (schoolhoofd) ons uitleg gaf met behulp van schema’s over de organisatie van de school. We kregen info over het aantal leerlingen, de verdeling in de klassen, de (on-)gekwalificeerde leerkrachten en het lessenrooster. Souleyman (administratief verantwoordelijke) gaf ons daarna een rondleiding in de school. Om 11.00 uur hadden de leerlingen pauze en zongen ze welkomstliedjes. De sfeer was geweldig. De leerkrachten waren zeer enthousiast en stelden zich tijdens de pauze kort voor. Ze benadrukten dat we familie zijn en dat we zowel problemen als ideeën zeker moeten communiceren.

Daarna bezochten we Lala (een lieve, kleine vrouw die geen woord Engels kan) in de Medical Post. Daarna deden we opnieuw boodschappen en werden we voor de eerste maal belazerd op de markt. We betaalden veel te veel (bleek achteraf) voor het fruit. Daarom besloot Mariana ons mee te nemen naar de grote (lees: zeer grote) markt in Serekunda. Die ligt een eindje verder dus moesten we de taxi nemen. De taxi kost 50 dalasis, dus ongeveer 1,25 euro. We kunnen al vlot omrekenen. Mariana is een harde tante (gelukkig maar) en ziet ons als haar sister dus verdedigde ze onze belangen op de markt. Ondertussen hebben we het goede voorbeeld om af te dingen nu al een paar keer gezien en we zouden zelfs al alleen naar de markt durven. We waren wel een klein beetje geschrokken door de vele viskramen die bedekt waren met vliegen. We kochten dus enkel aardappelen en wortels. We keerden terug met een bushtaxi. In de bushtaxi betaal je elk 7 dalasis. Niet alleen de prijs is anders, maar ook het aantal passagiers verschilt. In de bushtaxi zaten we met 17 mensen, in de taxi slechts met vijf. Om Mariana te bedanken gingen we ’s avonds met haar iets drinken.

Op zaterdag (vandaag) doen we het wat rustiger. We probeerden al iedere dag aan ons portfolio, observaties en blogverhalen te werken. We wandelen deze ochtend naar de zee. Ook deze wandeling werden we niet met rust gelaten. We hadden zelfs gezelschap van Ali (de taxichauffeur) gedurende onze hele wandeling. De meeste gesprekken met deze jonge Gambianen gaan telkens als volgt:

G: Hello, how are you? (handen schudden)

Wij: Good, thank you.

G: What is your nice name?

K: Katrien.

G: Katrina.

C: Cara (aantal keer herhalen)

G: Carrrra.

V: Veerle.

G: What?!

V: V EE R L E

G: Vierle. How is your holiday?

Wij: It’s not a holiday, we are volunteers in the Picca Nursery School.

G: Which country?

Wij: Belgium.

G: Ah, Belgium is nice. Belgian people are nice people.

Wij: Thank you.

G: Where’s your hotel?

Wij: We don’t stay in a hotel, we’re from Kololi.

Op dit moment verwelkomen de meesten ons als echte Gambianen!

We kunnen ons voorstellen dat het best akelig klinkt om voortdurend aangesproken te worden, maar ze zijn heel vriendelijk. Het overgrote deel heeft goede bedoelingen en wil echt een interessant gesprek aanknopen. Het is soms leuk om iemand te hebben om tegen te praten en die voor ons het woord voert in de lokale taal. Op deze manier worden we soms minder vlug aangeklampt door verkopers. We moeten ook toegeven dat het soms wel wat vervelend is als we om de 5 minuten iemand vriendelijk moeten afwijzen.

Zoals je leest; het gaat goed met ons. We hebben alledrie geen last van reizigersziekte en we proberen onze draai te vinden, maar we zijn al aardig op weg.

Hieronder nog een kleine samenvatting: “Onze eerste keer…”

-in Gambia

-op het vliegtuig

-toubab genoemd worden

-onderhandelen

-slapen onder een muskietennet

-tapalapa (stokbrood) eten

-zelf koken

-taxi, bushtaxi en jeep nemen

-DEET smeren

-aangekeken voelen door je huidskleur en je haar (raar maar waar, kort haar is hier niet bizaar, Cara haar haar is zeer populaar!)

-Piccaschool zien

-Modou, Keba, Souleyman, Prince, Aisha, Matti, Turrey, Ceedey, Ali, Ibrahim, Lamin, Sammy, Sam, Cadie, Fatou, Mariana, Armstrong, Gabriel, Landing … ontmoeten.

Waarschijnlijk tot volgende week!

Berdine

Hallo,

Ik ben een van de meisjes die 3 jaar geleden naar Gambia vertrok voor 3 maanden samen met Elien, Elke, Liesbeth, Hanne en Sofie! Het zullen 3 prachtige maanden worden! Doe hen daar vele groetjes en ik volg zeker jullie blog! Leuk om jullie avontuur te lezen en het onze zo een beetje opnieuw te beleven :)! -X-

Groetjes Berdine

rika

super leuk om al zo veel positieve ervaringen te lezen.
geef maar aan iedereen vele groetjes en heel veel succes op jullie buitenlandse stage

Rika

kaat morisse

Hey Veerle , hier in het verre Gits kunnen we ons dat allemaal niet voorstellen . ik heb met veel interesse jullie verhaal gelezen , het is boeiend om te volgen . Maandag ga ik het aan de kindjes van klas triangel voorlezen en dan hoor je wel iets van ons allemaal !
Geniet ervan en doe dat goed hé ginds !
vele groeten , Kaat

Birgit

Vrienden,

Heel mooi verslag! Goed om te horen dat er ook andere dingen zijn dan rijst & kip = cara deed waarschijnlijk een vreugde kreet toen ze ' wortelen' kon eten :-).

Geniet er maar van daar! - & oja, indien mogelijk, trek maar veel foto's, want het begint bij het lezen van jullie blog misschien een mini-beetje te kriebelen om ook op buitenlandse stage te gaan (of misschien wil ik nu gewoon naar de zon :D )

xxx

Heleen

Veerle,

Zo'n tof verslag van jullie komst! :) Ik ben er zeker van dat je zal genieten van die drie maanden! Die zullen gewoon voorbij vliegen! Geniet van elk moment, van de kleine dingen. En ik ben er zeker van dat je een bagage met verhalen zult terug meebrengen naar België om aan ons te vertellen.

Veel liefs
Heleen
xxx

Rita Demaré

dag Veerle,
jullie verhaal heb ik uitgeprint en doet de ronde van de familie. Iedereen is blij iets van je te horen.
geniet ervan!

Boontje

Hallo!
Ik ben zotjaloers dat jullie al van de Afrikaanse zon kunnen genieten! :D
Ik ga nu lekker flantaart met breselienne eten! Ook jaloers? ;)

Veel plezier daar! :) x

Ellen Coppé

Als dat niets is om jaloers op te zijn...
Het klinkt zo zalig allemaal. Ik ben blij dat jullie goed zijn toegekomen en dat je de draai begint te vinden:)!
Geniet er allesinds ten volle van en doe jullie werk natuurlijk goed.

Liefs
Ellen

Leen

Hey daar kapoenen!
Jullie maken mij toch wel zotjaloers als ik jullie avonturen zo lees.
Ik hoop dat jullie er echt ongelofelijk van zullen genieten, want dit maak je wellicht maar Ă©Ă©n keer mee.

Ik zie al uit naar jullie volgende verslag!

Vele groetjes!

tine

hallo,
ik zou zeggen 'welkom in the gambia' alhoewel ikzelf in het koude belgië zit... maar toch
heel fijn dat jullie voor ons schooltje naar gambia gekomen zijn, geniet ervan! benieuwd naar al jullie ervaringen en je mag me steeds contacteren voor om het even wat
doe ze daar allemaal maar de vele groetjes van mij, aysha en sammy
lieve groetjes,
tine

Birgit

Oké, het is officieel, ik mis u Cara!

Jozefien

Dag lieve meiden

Eerst en vooral: het klinkt allemaal zo ongelofelijk zalig!
Ik hoop dat jullie daar echt een zalige tijd hebben. Jullie verdienen het allebei zo hard!

En jullie blog is zo zalig geschreven. Jullie bezitten een potje vol schrijftalent, een plezier om te lezen!
Maar jullie leggen de lat wel hoog voor ons , hé :D

Geniet met al je zintuigen van alle kleine en mooie momenten.

Lieve zoen, uit het koude Belgenlandje

Steffie

Gambia, the smiling coast of Africa. Inderdaad ja!
Ik ben er ook nog geweest, al was dat maar voor 2 weekjes! En ik volg jullie verhalen zo een beetje! Zo leuk om te lezen Ă©n het brengt terug zo veel leuke herinneringen boven =D.
Geniet er nog maar Ă©norm van!!