cvingambia.reismee.nl

KOMEN ETEN!

Dinsdag 20 maart 2012

Opnieuw een dag vol Revision. Veerle begeleidde de twee klassen van level 2 in de hoekenwerkruimte. Cara gaf een les creative in level 3 en gaf hen ook revision bijgestaan door katrien die ‘garden' kwam herhalen. Na de lessen werkten we onze zandbak, houten, geometrische figuren en symbolen verder af door ze te schilderen en/of te vernissen. Eenmaal thuis maakten en verdeelden we boodschappenlijstjes voor het afscheidsfeest van suleyman.

Woensdag 21 maart 2012

De eerste dag van de examens is aangebroken. Veerle nam samen met miss Colley het schriftelijk examen af en later die dag nam ze ook mondelinge examens af. Terwijl level 3 examen garden had bij Katrien hield cara de wacht in de klas. Na de lessen werd er een meeting gehouden met de leerkrachten over de examens, iedereen was het ermee eens dat het vrij nutteloos is om van deze jonge kinderen examens af te nemen. Ze kunnen onvoldoende schriftelijk antwoord geven omdat ze dit absoluut niet gewoon zijn. Miss Colley kwam met het voorstel om voor de kinderen een heel jaar lang oefenboeken te voorzien en deze boeken dan op het einde van het jaar met de kinderen mee te geven in plaats van de kinderen te testen. Op die manier kunnen de ouders ook de evolutie van hun kind bijhouden. Dit zal echter onder begeleiding geïntroduceerd moeten worden. De verleiding zal groot zijn om voortdurend in de boeken te werken, wat ook niet de bedoeling is. We begrijpen dat de ouders verwachten dat ook deze school examens geeft en rapporten maakt aangezien elke school het hier doet. Na de meeting splitsten we ons op en ging ieder met zijn boodschappenlijstje op pad.

Boodschappenlijst Supermarkt Serrekunda ( Veerle en Katrien)

gesuikerde melk

yoghurt

spaghetti

spaghetti saus

appelmoes

Boodschappenlijst Sanchaba - Senegambia ( Cara en Charlot)

3 kilo kip

Boodschappenlijst Tapalapa man ( Yolan, Charlot, Veerle) op donderdag ochtend

5 eieren

2 zakken water

20 tapalapa's

's Avonds begonnen we als echte gastvrouwen aan alle voorbereidingen. We maakten een emmer baobabsap, marineerden 3 kilo kip en schilden 5 kilo aardappelen en maakten er frietjes van. We maakten ook koekjes uit pindanoten en gesmolten suiker maar deze aten we zelf op!

Donderdag 22 maart 2012 (Gelukkige verjaardag Wester <3)

Opnieuw een ochtend vol examens. Veerle nam verder de mondelinge examens af in haar klas. Cara en Mr Prince namen de schriftelijke examens af in level 3 en Katrien testte de kennis van onze jonge tuiniers. Na school verzamelden we met zijn allen op de speelplaats. De kinderen en de leerkrachten zongen afscheidsliedjes voor Suleyman. Alle leerkrachten waren geëmotioneerd. Er werden snoepjes uitgedeeld en wij namen ook onze foto voor in de Flair (met dank aan Laura voor de meest recente uitgave van de Flair). Na school volgde er opnieuw een meeting met alle leerkrachten. Er werd afscheid genomen van Suleyman alsof het ' de laatste keer was dat ze Suleyman zouden zien voor zijn vertrek.' Wij wisten natuurlijk wel beter. Keba verklapte bijna dat er een verrassingsfeest was gepland voor Suleyman maar we konden nog net op tijd de situatie redden.

Cara en Suleyman vertrokken naar Serekunda als afleidingsmanoeuvre. Cara vond er de cd van 'Chop my money'. Dit lied is een echte feestplaat in ons huis en in de cafés van Senegambia.

Ondertussen namen de andere studenten alle leerkrachten mee naar onze cribb. De leerkrachten mochten een belegd broodje samenstellen. Ze konden kiezen uit: boter afgewerkt met pijpajuin, kaas, confituur, choco, mayonaise, ketchup, Jumbo (verkruimelde bouillon die hier veelvuldig wordt gebruikt als smaakmaker), schijfjes tomaat en komkommer, schilletjes wortel en sla.

De populairste ingrediënten waren mayonaise, ei en Jumbo. (We kopen ook steeds vaker een belegde tapalapa met bovenstaande ingrediënten.) Er werd ataya gemaakt door Keba die ons vertelde dat hij geen dag zonder deze thee kan zonder barstende hoofdpijn. Tegen 16.00 uur begonnen we aan het bakken van de frietjes en de kip. Het gas was plots op maar de fietsenmaker wat verder in de straat gaf ons een sleutel om de gasfles te vervangen. Tegen 17.30 uur liet Cara weten dat ze er bijna waren en verstopten alle leerkrachten zich in onze woonkamer. Yolan deed met een pokerface de deur open. De leerkrachten hielden zich muisstil maar toen Suleyman en Cara in de tuin liepen, ging de telefoon van Miss Colley af! Gelukkig konden ze dit buiten niet horen. Toen Suleyman de woonkamer binnenkwam, sprong hij een halve meter in de lucht. De ballonnen knalden en er werd luid geroepen: ' Surprise'. De leerkrachten begonnen spontaan de schoolliedjes te zingen en de sfeer was uitgelaten. Mr Prince genoot als enige van de vele Julbrew (het plaatselijke bier) dat hij zelf liever 'democratie' noemt. Toen hij naar huis vertrok, werd hij dan ook ondersteund door Keba en Mr Touray. De leerkrachten genoten van onze kookkunsten en we kregen complimenten over onze geslaagde baobabjuice. Eén voor één vertrokken alle leerkrachten naar huis en wij gingen doodmoe om 21.00 uur naar ons bed.

Vrijdag 23 maart 2012

Cara gaf PE in level 3 en sloot de schoolweek af in de hoekenwerkruimte. Mr Prince bleef met een kater in zijn klaslokaal achter. Veerle was van plan om het keuzebord van de hoekenwerkruimte af te werken, een idee te maken voor het takenbord en de zandbak een tweede keer te vernissen maar Miss Jallow uit level 2 (normaal Cara haar mentor) stak hier een stokje, beter gezegd een tandje, voor. Veerle moest toch opnieuw lesgeven. Na de Break nam Katrien deze klas mee voor twee lessen 'Garden' dus slaagde Veerle er wel nog in het keuzebord af te werken.

Na school hielden we met alle leerkrachten een brainstorm over het nieuwe thema: 'Health'.

Vanaf maandag organiseren we een 'healthyweek' en werken we iedere dag rond een deel van de voedingsdriehoek.

Onze planning:

-maandag: restgroep

-dinsdag: vlees, vis, eieren en zuivelproducten

-woensdag: groenten en fruit

-donderdag: rijst, tapalapa, spaghetti, aardappel, cassava

-vrijdag: water en ongesuikerde thee

-maandag: sportdag

-dinsdag: herhaling

-woensdag: PAASVAKANTIE (zonder paaseieren...)

Volgens de brainstorm zullen het hele leuke lessen worden!

Na de brainstorm ontspanden we met ons vijven al drijvend op de zee. We kochten een ijsje, aten ananas, wasten onze lakens, deden een dutje of lazen een boek.

We hadden gehoord over een heerlijk Afrikaans en supergoedkoop restaurantje achter de moskee in Senegambia. We gingen samen met Ebrima op zoek en vonden een leeg en kil restaurant met de naam 'Uncle Nuha'. We bestelden allemaal 'Chicken yassa' met frietjes. Vervolgens mochten we een uur lang wachten om uiteindelijk een paar mislukte 'chicken nuggets met witte kool, wortels en frietjes' te krijgen. What is this?! We waren echter zo uitgehongerd dat we het toch opaten, ook al wilden we dit eigenlijk helemaal niet. Toen we nogal beledigd vroegen aan de ober of dit 'Chicken Yassa' was, probeerde hij ons voor te liegen alsof we nog nooit van ons leven 'Chicken Yassa' hebben gemaakt, gezien of gegeten. We betaalden tegen onze zin (veel duurder dan de geruchten) en vulden onze maag dus maar met een soepje of een cocktail.

Zaterdag 24 maart 2012

We werkten voor school tot 15.00 uur in de namiddag. Na de middag vertrokken Cara en Yolan om inkopen voor 'Chicken Domoda' en baobabsap omdat sommige studenten van 'The Swallow' 's avonds bij ons kwamen eten. We hadden afgesproken om de kinderen van Modou eens mee te nemen naar het strand maar op het afgesproken tijdstip was er niemand thuis. We gingen om onze nieuwe stempel om ons verblijf te verlengen en iedereen (behalve Cara) vertrok naar het strand. 's Avonds haalden we opnieuw onze kookkunsten tevoorschijn. Cara, Katrien en Charlot kookten en Veerle en Yolan ruimden het huis op en zorgden voor wat sfeer. Ons huis zag er onnatuurlijk proper uit. We slaagden er zelfs in om ons allemaal te douchen. We waren perfect voorbereid. De gasten hebben onszelf geen punten gegeven maar in hun ogen lazen we: een negen voor gastvrijheid, een negen voor de bereiding van de kip en een tien voor het baobabsap en een tien voor sfeer en gezelligheid. Eén van de studenten wist ons ook te vertellen hoe het spel werkt dat Cara en Veerle eens hebben aangekocht.

Zondag 25 maart 2012

Op zondagvoormiddag werkten we vlijtig voor school en deden we onze was. In de namiddag waren we uitgenodigd voor de 'housewarming' van Miss Colley. Als cadeau hadden we een sleutelhanger die haar geluk zal brengen! We genoten er van een vismaaltijd en baobabsap. De kleine tweeling Adama en Awa zorgden voor voldoende entertainment.

Maandag 26 maart 2012

Iedereen gaf zeer leuke lessen rond het onderdeel 'restgroep'. Katrien en Cara maakten grote snoepen in de les 'Creative'. Er werd ook lesgegeven over onkruid in de 'Garden'. Er werd geteld en gemeten met allerlei producten (olie, suiker, snoepjes...) uit de restgroep. Er werden letters gezocht op de verpakkingen. Kortom, het was een zeer interessante ochtend! Drie leden van Picca kwamen ook de school bekijken. We kregen ook te horen dat het donderdag verkiezingen zijn en dat de scholen de brug maken van donderdag tot vrijdag. Daardoor worden er 2 onderdelen van de voedingsdriehoek per dag gegeven. We bleven iets langer op school om de zandbak voor een laatste keer te vernissen.

's Middags en 's avonds hadden we het superdruk met het uitblazen van eieren, het kopen van fruit, het bakken van eieren en het tekenen van ander didactisch materiaal. 's Avonds konden we dus niet anders dan een hamburger te eten in de 'Yasmina'. (We hadden al geen hamburger meer gegeten sinds het verblijf van Diederik in Gambia!)

Dinsdag 27 maart 2012

Vandaag behandelen we het thema ‘ vlees, vis, eieren en zuivelproducten' en ‘groenten en fruit'.

Cara ga les in de hoekenwerkruimte. In bepaalde hoeken beschilderde ze eieren en boetseerden ze fruit naar het thema. Ook Veerle ging in de hoekenwerkruimte op deze manier aan de slag. Katrien beschilderende samen met level 3 eieren in de les ‘creative'. In de les P.E speelden ze samen met Cara met gekookte eieren en bij Veerle genoten ze van de stukjes fruit die ze mochten proeven. De leerlingen beleefden veel plezier met het nabootsen van kippen. Na de lessen kwam het lerarenkorps samen om ditmaal de sportdag te bespreken en te organiseren.

Toen we gezellig thuis aan het werk waren hoorden we plots een donderslag. Hoorden we dat goed? Donder?! Donder in Afrika?! Bij een tweede donderslag wisten we het zeker. Niet veel later hoorden we ook het gekletter van zachte regendruppels op ons dak. WAUW! Het deed toch wel iets met ons... Na twee maanden konden we ons nog maar moeilijk voorstellen wat regen precies is, hoe het voelt en ruikt.

Toen de regenbui voorbij was, beslisten Charlot, Cara en Veerle om op zoek te gaan naar zand voor de zandbak. Modou gaf ons de tip om in de straat naast die van ons zand te nemen. Daar zijn ze aan het bouwen. Toen we daar aankwamen vonden we het zand niet zo bruikbaar. Dus we besloten om naar het strand te gaan. We vulden een blauwe IKEA - zak met zand en nog een kleinere, rode zak. Onderweg moesten we verschillende mannen van ons afslaan die zo graag zouden willen helpen dragen. We merkten dat we daar het beste in slaagden door te zeggen dat we bodybuilders willen worden en dat we aan het trainen waren. Iedereen was toch blij dat de gigantische zak zand thuis aangekomen was. Misschien moeten we morgen toch vragen of Modou de zak zand met de auto wil brengen... Strak plan!

Jana

Dag Veerle en vrienden!

Ik heb eindelijk eens de tijd gevonden om al jullie verhalen te lezen. Maar goed ook, gezien het avontuur binnen een paar weken ten einde loopt. Jullie schrijven echt fantastisch, ik kan me helemaal inleven. Jullie hebben blijkbaar echt wel spannende momenten gehad, maar ook veel leuke en hilarische en ontroerende momenten om niet snel te vergeten.
Nu ik jullie laatste verhaal hier gelezen heb, ben ik zelfs jaloers dat ik er niet bij ben. En ook al kan ik niet wachten tot je terug bent, Veerle, denk ik ook dat het verschrikkelijk moet zijn om dat alles te moeten achterlaten.
Geniet daarom nog van elk moment, want jullie zijn echt fantastisch bezig!

Vele groetjes xx

F en Asjne en Malin

Gelukkige verjaardag alvast van Asjne, want zit op 5 april in Düsseldorf!!!!! Proficiat met je verjaardag vanuit het kookkamp van Malin!!!!!